Üks ese, milleta Soome ajalugu ja soomlase argipäeva ette ei kujuta, on disainer Alvar Aalto loodud Savoy vaas. Meie instituudis koostatud veebinäitusel “100 Soome asja” on näha vaasi ajalooline valuvorm. Milline on aga klassikaks saanud vormi lugu?
Aasta oli siis 1936. Soome klaasikunstnikele korraldatud Karhula-Iittala disainikonkursile esitas teiste hulgas oma töö ka 38-aastane Alvar Aalto, kelle konkursinimeks oli «Eskimonaise nahkpüksid». Töö oli nii omapärane, et kohtunikekogul polnud kahtlustki – lainetava olemusega klaasnõu ehk Savoy vaas võitis.
Rahvasuus nimetatakse teost lihtsalt Aalto vaasiks, ent see ese on olemas vaat et igas Soomes kodus. Ka on vaas aastakümneid olnud pea kohustuslik pulmakingitus. Et igaüks taskukohase klassiku saaks soetada, on vaase mitut värvi ja ka suurused vahelduvad, kuid kõigil neil on laineline kuju, mis sobib iseäranis hästi just tulpidele, mida Soomes on müüdud ka kui jõululille. Vaasi omapärasest vormist rääkides on väidetud, et Aalto inspiratsiooniallikaks olid mamma pesupüksid, mille ääri ehtisid uhked broderiipitsilised satsid.
On see nüüd vaid humoorikas lugu või tõsine ülestunnistus, jääb igaühe enda otsustada. Kindel on, et vaasi põhja kuju vaadates on mõni meist näinud ka Soome järve piirjooni. Näiteks on võrreldud vaasi kuju Aalto sünnikohas loksuva Kuortane järvega. Üks on kindel – Aalto on oma loominguga tiivustanud ka tänaste loojate fantaasiat.
Miks siis ikkagi Savoy?
Aalto vaasi teine, ametlikum nimi on Savoy vaas. Räägitakse, et see on seotud disaineri teise samal ajal töös olnud projektiga. Nimelt palutud Aaltol, kes oli ju ennekõike arhitekt, just 1930. aastatel kujundada Savoy restorani sisustus ning projekteerida sinna vajalikud valgustid ja mööbel.
Esimesed Aalto vaasid olid ainulaadsed. Algselt vormiti vaase puuvormis, mis tähendas seda, et ükski vaas ei saanudki järgmisega ühesugune olla. Kõik vormid olid küll lainelised, ent täiesti omamoodi lainelised ja seega ainulaadsed. Aastate jooksul said neist tõelised rariteedid.
Alvar Aalto oli esimene kunstnik, kes muutis arusaama, et vaas peab olema sümmeetriline. Maailma kunstiajaloos nimetatakse Aaltot koguni müürilammutajaks.
Vaasi populaarsuse taga on niisiis fantaasia, julgus, ainulaadsus, omapära, esteetilisus ja praktilisus, sest selles vaasis on iga lill ilusti esil.
Valuvorm: Tänu lepapuust käsitsi valmistatud vormile võis klaasipuhumisel anda esemele ükskõik millise kuju – klaas ei hakanud märja vormi külge kinni.