Täna, 29. veebruaril avanes ühe tuntuima soome kaasaegse kunstniku Kristian Krokfors tänavune ainus isikunäitus popkunsti maailmamuuseumis PoCo. Kunstnik ja PoCo looja Linnar Viik rääkisid meile näituse sisust ja tagamaadest.

Näituse teemaks on „Kaitse“ kogu selle sõna ning motiivi mitmetähenduslikkuses. Telk või kaitse on üks Krokforsi motiividest, mille juurde ta on ikka ja jälle pöördunud.

„Esimesed telgid tegin juba õpingute ajal 1976. aastal, kuid neid pole enam säilinud,“ rääkis Krokfors. „Kõige vanem alles olev töö on aastast 1981. 1982.-83. aastatel joonistasin palju telgiteemasid. Aastateks see jäi ja tuli millegipärast tagasi 1990ndatel. Alati olnud mingi väline tõuge. Näiteks aastast 2014 on pärit urbaansed telgid, mis said tõuke Maidani meeleavaldustest, nägin seal telke keskväljakul.“

Tõlgendusruumi on telkides palju, ent kunstniku sõnul pole tema tööd poliitiline seisukohavõtt, erinevad impulsid annavad kaitse tähendusele mitu erinevat mõistmiskihti ning kunstnik loodab, et igaühele annab arusaamise võimaluse pilt ise. „Olen saanud telkide kohta reeglina väga head tagasisidet, neis on midagi positiivset,“ tõdes Krokfors.

Ehkki Krokforsil on mitmeid teemasid, mis on ta loometeel kaasas käinud, siis koos Linnar Viigiga otsustati keskenduda telkidele. Tallinna jaoks otsustas kunstnik teha ka paar uut teost, mis resoneeriksid ta varasemate töödega. „Ma olen selline helter-skelter tüüp,“ muigas Krokfors. „Guugeldasin, et mis see tähendab, ja tähendab see segadust, rapsimist või korratust. Aga helter-skelter on ka vanades lõbustusparkides tuletorni meenutav lõbustusrada, mille torni ümber on ehitatud spiraalikujuline liumägi. Need olid värvilised ja tornisarnased, mõtlesin, et neist võiks olla mu järgmised tööd.“

PoCo looja ja juht Linnar Viik ütleb, et Kristiani ja popi seosed on väga mitmetahulised.

„Sama teema juurde tagasi pöördumine on popis hästi oluline,“ loetleb Viik. „Teine on objektidele uue tähenduse andmine. Näituse ingliskeelne nimi Shelter on mitmetähenduslik alates varjupaigast kuni varjuni, samas võib see olla ka tsirkusetelk. Kolmas on teema värviversioonide kordamine.“

Viigi sõnul hakkab Krokforsi juures silma iseloomulik soome või põhjamaine popkunst. „Kui ameerika pop karjub kõva häälega, tahab esile pürgida, siis tema pop on vaikne, läbimõeldud. Mis räägib oma korduvat lugu erinevates värvides nii, et ei tüki esile, vaid pakub inimese jaoks mõtlemise hetke,“ räägib Viik.

Kristian Krokforsi töid PoCo asutaja kollektsioonis siiski varem polnud. Mitmed teised soome kunstnikud, kelle tööd olid kogus olemas, arvasid, et Krokfors lihtsalt peab olema. Linnar Viik võttis kunstnikuga ühendust, Krokfors käis PoCot vaatamas ja talle muuseum meeldis. „See oli ka põhjus, miks on tema ainuke isikunäitus kogu maailmas tänavu just PoCos,“ ei varja Viik uhkust. „Koos arutasime läbi, ja võtsime ühe teema, mis on talle oluline olnud läbi 40 aasta, mis algab kusagilt, aga on ka spetsiaalselt PoCo näituse jaoks loodud uusi teoseid.“

Näitus jääb avatuks novembrini 2024.